Hannu Raittilan romaani Canal Grande on kuvaus fiaskosta, jota myös Venetsian pelastamisprojektiksi kutsutaan. Hanke on tuhoon tuomittu alusta alkaen ja siksi farssimainen kuvaus siitä, kun kaikki menee pieleen hyvistä tarkoitusperistä ja ponnisteluista huolimatta.
Suomalaiset tiimiläiset ovat henkilöinä kuin eri planeetalta.
On asiakeskeinen, suorapuheinen suorittaja ja toiminnan mies insinööri
Marrasjärvi, joka koko ajan muistaa, mitä tehtävää varten on tullut Venetsiaan.
On kaikkitietävä kulttuurin, historian ja latinan asiantuntija dosentti
Heikkilä, jonka ajatukset, puheet ja teot tahtovat koko ajan päätyä
harhapoluille, joka ei vaikuta tietävän miksi on tiimiin palkattu, ja mikä
hänen tehtävänsä siinä on. Se ei selviä myöskään lukijalle – ellei sitten ajatella,
että hänen Italian historian ja kulttuurin tuntemuksensa olisi voinut hyödyttää
projektin onnistumista. Sitten on originelli persoona, asiantuntija (mutta
minkä alan?) Saraspää, jonka merkitys tiimissä jää niin ikään erityisen
epäselväksi. Hän alkaa ns. syömään kuormasta rakastuessaan Tuuliin. Tämä on
paikan päällä asuva suomalaistyttö, joka puhuu italiaa sujuvasti ja on sekaantunut
johonkin hämäräksi jääviin hankkeisiin italialaismiesten kanssa –
ihmissalakuljetukseen vai niiden uhrien pelastamiseenko? Kulttuuripersoona
rouva Snell kuvataan hieman naurettavana hahmona, joka ei näe omaa
koomisuuttaan toisten silmissä – ilmiselvä potentiaalinen kiusattava tiimissä.
On ilmiselvää, että näillä jopa karikatyyrimaisilla
hahmoilla on liki yhteensovittamattomat näkökulmat: he edustavat eri aloja ja
puhuvat lähes eri kieltä, eivät ymmärrä toisiaan ja toistensa esittämiä kantoja.
He katsovat Venetsiaa ja Italiaa aivan eri lähtökohdista: Marrasjärvelle
kyseessä on veteen uppoava kaupunki, jonka todellista hätää ei ymmärrä kukaan
muu kuin hän, Heikkilälle kyseessä on eurooppalaisen historian ja kulttuurin kiehtova
symboli. Snell on kiireinen häärätessään suomalaisen designin tunnetuksi
tekemisen parissa. Tuuli ja konsuli edustavat suomalaisista parhaiten
italialaiseen elämänmenoon ja toiminnan tapoihin sopeutuneita hahmoja, joskin
he toimivat aivan eri sfääreissä: konsuli diplomatiaelämän ja sosieteetin
huipulla, Tuuli pärjää kaduilla, toreilla ja satamissa. Näiden henkilöiden
lisäksi on joukko muita toimijoita, konsulin lisäksi italialainen
poliisipäällikkö ja muita paikallisia sivuhenkilöitä. Projektin kannalta he
edustavat yhteistyötahoa ja hankkeen kumppania.
Hahmojen erilaisuudesta huolimatta syntyy kuitenkin
yllättäviä liittoutumia: Marrasjärvi ja Heikkilä löytävät jonkunlaisen yhteisen
sävelen tai toistensa ymmärtämisen ja sietämisen tason, mikä mahdollistaa
yhteistä puuhastelua. Marrasjärvi ja paikallinen poliisipäällikkö tulevat myös
juttuun Venetsian jäätymisen kriisin yhteydessä.
Jos mietin omaa työhistoriaani ja tiimejä, joissa olen ollut
mukana, täytyy myöntää, että näin heterogeenisessa ryhmässä en liene koskaan
ollut. Yleensä työtiimeillä on enemmän yhteisiä nimittäjiä, yhteistä historiaa
ja jonkunlainen jaettu orientaatio, koulutus- tai kokemustausta. Jossain
mielessä ainakin pitkäkestoisemmat työtiimit rakentuvat kuplamaisesti, eli
heillä on työn näkökulmasta enemmän yhteen sitovia tekijöitä kuin tässä
tarinassa.
Mitkä ovat työnohjaajan mahdollisuudet Raittilan kuvaamassa
tilanteessa? Luulen, että lähtisin rakentamaan kommunikaatiota ja ymmärrystä
antamalla jokaisen kertoa oman näkökulmansa siihen, mitä ajattelee tekevänsä
hankkeessa, miten näkee oman roolinsa ja tavoitteensa. Yhteinen alustava
keskustelu voi paljastaa näkökulmaerot ja valmistaa parempaan yhteistyöhön kuin
jos vasta työn tuoksinassa alkaa paljastua, että eihän meitä tässä yhdistä
mikään vaan jokaisella on täysin itsenäiset intressit ja piiloagendat kyseessä.
Toinen keino olisi rakentaa vahvuuksien varaan: jos tiimiläisten kesken on
havaittavissa samoja aaltopituuksia ja keskinäistä kemiaa, ne ovat yhteistyötä
vahvistavia seikkoja. Elleivät sitten johda kuppikuntien syntymiseen ja
vihamielisiin klikkeihin.
Teoksessa törmäytetään yhteen eteläeurooppalainen ”sinne
päin” -kulttuuri korruptioineen ja muine intrigeineen, ja toisaalta
pohjoismainen insinööriajattelu ja asiakeskeisyys. Tätä kuvataan useissa kohdin
väärinymmärrysten, epäluulojen, salajuoniteorioiden, tulkintaerimielisyyksien ym.
kautta. Jopa kahvikuppien muotoiluun liittyvät Marrasjärven havainnot
korostavat näitä kulttuurieroja: miten järkevä, kaunis ja funktionaalinen onkaan
suomalainen Teema-muki verrattuna koristeelliseen italialaiseen minikuppiin,
joka pakottaa suomalaisenkin insinöörin pikkusormen pystyyn. Italialainen
kommunikointitapa, kansallisylpeys, hierarkiat ja statukset avautuvat vasta
vähitellen etenkin insinööri Marrasjärvelle, joka edustaa jossain määrin
tyypillistä suomalaista toimintatapaa suorapuheisena ja asiakeskeisenä
toimijana. Kulttuurien yhteentörmäys on koko teoksen kantava voima yhdessä yllä
kuvatussa henkilöiden erilaisuuksien kanssa.
Projektilta puuttuu selkeä johtajuus ja se vaikuttaa
erittäin huonosti valmistellulta. Hallinto on karannut keskenkään riitelevän,
byrokraattisen ja itseään kansallisilla politikoinnilla hajottavan EU-komitean
käsistä. Näin ollen on selvää, että myöskin projektin toiminnot alkavat elää
aivan omaa elämäänsä. Asiat alkavat etenemään omalakisesti sinne ja tänne,
hankkeen toimijat alkavat täyttää päiviään korvaavilla toiminnoilla –
esimerkiksi mittavalla juopottelulla - ja yhdeksi ongelmaksi muodostuu liian suuri
toimintabudjetti. Saraspää menehtyy huumausaineiden väärinkäytön seurauksena ja
Marrasjärvi ryhtyy määrätietoisesti pyrkimään Suomeen tajuttuaan, että hanke on
tuhoon tuomittu. Itse en aivan näin epätoivoisessa tilanteessa ole koskaan
ollut, sen sijaan hankkeen sisällä on voinut tapahtua pienemmän mittaluokan
epäonnistumisia ja harhaan menoja, joita on sitten pitänyt selvittää ja jotka
ovat voineet aiheuttaa stressiä ja pettymystä kovastikin. Ne eivät silti ole
koskaan aivan kokonaan tuhonneet yhteistä työtä, vaan eteenpäin maalia kohti on
edetty.
Entäpä sitten työnohjaajan rooli tilanteessa, jossa tiimi
alkaa osoittaa traumatisoitumisen ja pakoreaktion oireita, ja faktisesti on todettava,
että hanke on tullut epäkunnialliseen päätökseensä? Katson että tässä on
työnohjaajalla ehkä koko prosessin tärkein rooli: hän voi mahdollistaa ns.
kunnialliset hautajaiset ja toimia ryhmä- tai yksilöistunnoissa niin että
osallisten on mahdollista irtautua hankkeesta rauhallisin mielin, ilman
itsesyytöksiä, häpeää tai musertavaa henkilökohtaista epäonnistumisen tunnetta
ja särkynyttä ammatti-identiteettiä. Hän voi olla mahdollistamassa sen, että
koettu epäonnistuminen ei jätä yksilöitä selviämään kriisistä yksin.
Parhaimmillaanhan tällaisesta kokemuksesta voi tulla yksi tärkeimpiä
oppimiskokemuksia ja yksilön työuran ja elämän sisäisiä vahvuuksia. Että
tuollainenkin tuli koettua ja siitä vielä selvittiin – suurin osa jopa
hengissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti